Co jsou Intermédia?
Vstupte do současné galerie a velmi často uvidíte pod hlavičkou jednoho autora komplexní vizi, která je znázorněna různými formami, které spolu vzájemně vizuálně komunikují. Klasická malba vstupuje do objektů, ožívá ve videích. To jsou Intermédia. Zajděme do veřejného prostoru na festival. Vidíme 3D animace ve hře s ilustracemi a s přítomnou architekturou. To jsou Intermédia. Podívejme se na současné hudební umělce a jejich opulentní vizuální videa. To jsou Intermédia. Takto bychom mohli pokračovat mnoha dalšími příklady, protože těžiště současné vizuální tvorby, která je všudypřítomná, je v experimentu a v chytrém spojení starých a nových přístupů k tvorbě jako takové.
Jaká je naše koncepce?
Koncepce intermediálního ateliéru je založena na myšlence propojení klasických výtvarných technik a nových technologií. Ateliér si klade za cíl podporovat vizionářství, svobodu a poctivost uměleckého projevu. Intermédia jsou prostorem, kde se studenti mohou svobodně vyjádřit k zadaným úkolům, konzultovat své vlastní nápady a podílet se na chodu ateliéru v míře, která je jim příjemná. Osnova výuky je koncipována tak, aby bylo možné pružně reagovat na individuální preference studenta. Témata a cvičení jsou koncipována tak, aby dala studentům co největší prostor a mohli se jako umělci profilovat již během studia. Pedagog v našem ateliéru je především člověk, který předává své zkušenosti a dovednosti. Vzhledem k povaze Intermédií jsme ale současně na jedné lodi se studenty a objevujeme nové možnosti / postupy / formy spolu s nimi. V ateliéru Intermédií se čas nezastavil.
Jaké schopnosti studenti během studia získají?
Osvojí si základní řemeslné dovednosti a práci s klasickými materiály. Přijmou nové technologie a postupy jako přirozené možnosti současné tvorby. Vytrénují si myšlení, které proplouvá mezi 2D a 3D prostorem. Naučí se prezentovat své vize, obhajovat své projekty a hledat řešení pro své realizace.
Jaký je profil našeho absolventa?
Náš absolvent je člověk, který ví, jaký bude jeho další krok po studiích. Umí se zorientovat nejen ve své vlastní tvorbě, ale také v možnostech, které mu pomohou se buď stát samostatným tvůrcem nebo specialistou v rámci tvůrčího týmu. Náš student získá kvalitní základ a sebevědomí, které mu pomůže k vlastní samostatnosti.
osnova předmětu
1. semestr
RE-USE_SOUTĚŽNÍ ZADÁNÍ
1) Malba
2) Fotografie
3) Objekt
4) Instalace
Postup:
říjen – malba
Týden: zadání tématu a přednáška o udržitelnosti + možnosti re-use materiálu v umění
Týden: karta jako součást plátna („nalezený objekt“) – příprava koncepce pro malbu, ukázka skic
Týden: realizace a konzultace
Týden: finalizace a hromadná prezentace, přiblížení uvažování
listopad – fotografie
Týden: výběr námětu pro fotografické zpracování, přednáška o médiu fotografie (analogová x digitální x mobilní telefon)
Týden: fotografický komiks - skici, realizace
Týden: scénická fotografie - skici, realizace
Týden: ateliérová výstava - openstudio dosavadní činnosti
prosinec – objekt
Týden: téma re-use v objektu, ukázky děl, diskuze na téma re-use v umění
Týden: skici objektu, materiálové zkoušky
Týden: realizace a konzultace
Týden: finalizace a prezentace
leden – instalace
Týden: esej na téma re-use v umění a diskuze
Týden: karta a její znovuvyužití - vlastní výběr formy zpracování
Týden: realizace instalace
Týden: finalizace + obhajoba
KLAUZURNÍ PRÁCE: realizace dle vlastní volby + textový materiál
Doporučená literatura:
BOURRIAUD, N. Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004
BOURRIAUD, N. Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. 2. vyd. Praha: Slovart, 2002
HÁJEK, V. Jak rozpoznat odpadkový koš. Praha: Labyrint, 2011
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem. Praha: Herrmann & synové 2009
SONTAG, S. O fotografii. Barrister & Principal, Paseka 2002
VÁCLAVOVÁ, D., ŽIŽKA, T. (eds.): Site-specific. Praha, Pražská scéna, 2008
2. semestr
Hlavní projekt: KOPIE
1) Malba
2) Práce s digitálním obrazem
3) Zvuk
4) Trojrozměrný model
Postup:
únor - malba
Týden: kopie jako téma v umění a diskuze “nejoblíbenější x nenáviděné” umělecké dílo
Týden: výběr jednoho díla a jeho parafráze v malbě
Týden: realizace a konzultace
Týden: finalizace a prezentace + společná diskuze
březen - práce s digitálním obrazem (fotka, video…)
Týden: výběr tématu a formálního zpracování
Týden: workshop Adobe Premiere a jiných videoeditačních programů
Týden: samostatná práce a konzultace
Týden: finalizace a ateliérová prezentace
duben - zvuk
Týden: prezentace a přednáška o audio artu a jiných uměleckých přístupech ke zvuku
Týden: workshop a možnosti zpracování audia
Týden: zvuková parafráze vizuálního díla
Týden: finalizace a ateliérová prezentace
květen - trojrozměrný model
Týden: přednáška na téma umění a materiální forma (základní materiály)
Týden: kopie starých mistrů - ukázka a konzultace prvních skic
Týden: realizace díla za užití různých materiálů (textil, dřevo, kov, papír, sádra, etc.) a konzultace
Týden: Finalizace a výstava
KLAUZURNÍ PRÁCE: realizace dle vlastní volby + textový materiál
Doporučená literatura:
Akce, slovo, pohyb, prostor, Galerie hlavního města Prahy, 1999
DUBUFFET, J. Dusivá kultura, Praha: Herrmann & synové, 1998
CHALUPECKÝ, J. Úděl umělce, Duchampovské meditace, Praha: Torst, 1998
KULKA, T. Umění a kýč, Praha: Torst, 2000
RUSNÁKOVÁ, K. V toku pohyblivých obrazov: antológia textov o elektronickom a digitálnom umení v kontexte vizuálnej kultúry, Bratislava: VŠVU, 2005
SPIELMANN, Y. Video: the reflexive medium. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008
3. semestr
Hlavní projekt: MASKA
1) Malba/Grafika/Fotografie
2) Kinetický model
3) Videoinstalace
4) Světelný a zvukový projekt
Postup:
říjen – malba/grafika/fotografie
Týden: zadání tématu a přednáška na téma maska - prof. PhDr. Július Gajdoš, Ph.D.