INTERMÉDIALETNÍ ŠKOLA ADI pro veřejnost ZAMĚŘENÍ: SVĚTELNĚ - KINETICKÝ INTERAKTIVNÍ OBJEKT Vyučující: doc. Irena Jůzová, MgA Irena Křivánková
ANOTACE: Intermediální ateliér propojuje různá média a pracuje různými způsoby s hmatatelnými i nehmotnými výrazovými prostředky. Návrh světelného objektu vychází ze zadání experimentovat s nehmatatelným materiálem jako je světlo, které nás provází v každodenním životě a působí na naše vizuální vnímání. Například v kontrastu s temným pozadím a v různých barevných formách vytváří nezapomenutelné vizuální efekty. Tři základní vlastnosti světla a elektromagnetického vlnění jsou svítivost (amplituda), barva (frekvence) a polarizace (úhel vlnění). V kurzu nás bude zajímat a pojícím faktorem bude interaktivita, dotykovost a otevřenost výsledného objektu pro aktivní účast návštěvníka. Cílem bude dílo vykomponované z vizuálních a světelných nástrojů a materiálů, založených na principu vnímání světla a jeho znovu objevování prostřednictvím hry a fantazie spolu s měnícími se světelnými proudy barev a tvarů. Z dějin umění víme, že za jeden z prvních způsobů využití světla v umění je považována vitráž, kdy světlo prochází různě barevnými skly např. okenních vitráží (kolem 4. století n.l.) a vytváří tak v interiérech kostelů zvláštní atmosféru. Velice známé je rovněž využití stínohry, kde stíny vytvářejí iluzi pohyblivých obrazů. Hlavní převrat začíná až nástupem umělého světla, kdy je umělecká možnost a práce se světlem rozšířená natolik, že se světlo postupně stává hlavní vyjadřovací formou nejen v architektuře, ale i v umění. Namátkou si připomeňme světelné objekty českého umělce Zdeňka Pešánka, instalace a objekty zahraničních světoznámých umělců Jenny Holzer, Waltraut Cooper, David Flavin, Polages Austine Wood Comar a z těch mladých například Janne Parviainen nebo španělského umělce Pabla Valbuena,… Letní škola v ADI se v letošním 1. ročníku bude zabývat právě motivem světla v objektu a to v kontextu s dějinami umění i současným uvažováním. Bude na každém posluchači, jaký způsob ztvárnění zvolí a jaký zdroj světla si pro svůj umělecký záměr vybere a zda to bude dekorativní záležitost nebo objekt s hlubší obsahovou rovinou. Snahou pedagoga bude vést absolventa kurzu k výběru vhodné techniky adekvátní s formou i s významovým vyjádřením díla, v počátku založené na vysvětlení a praktické ukázce odborných pojmů, jako je kinetika, interaktivní umění a světlo v umění, zlatý řez objektu, stavba instalace, vztahy mezi světlem a stínem, proporce, struktura, detail, atmosféra světelného díla v prostoru apod. Kurz bude zahájen teoretickou částí, kresebnými přípravami, studiemi, návrhy za použití vybraného světelného zdroje. Po diskuzi nad skicami se přistoupí k samotné realizaci objektu. Výsledkem pětidenního tvoření bude hotový objekt (objekty), světelný, kinetický nebo interaktivní, realizovaný vhodným technickým postupem s teoretickými poznatky a praktickými zkušenostmi.
téma / Světelný letní příběh pondělí / teoretická příprava, ukázky motivační fotodokumentace, skicování námětu - světlo, stín, výběr vhodného námětu, tužka, papír, kartón úterý / výběr vhodného tématu, diskuze nad návrhy, formy zpracování, zvolení techniky, příprava podkladů, kompozice a rozvržení postupu středa /varianty řešení, pracovní postup, diskuze nad rozpracovaným projektem, upozornění na kladné a záporné momenty v rozpracované fázi díla čtvrtek / pokračování realizaci, případné změny, formální řešení a možnosti oprav před dokončením díla, diskuze nad vztahem mezi formou a obsahem, světlem a stínem. pátek / dokončení díla, výstava prací v ateliéru, diskuze nad hotovými pracemi, porovnání vybraných motivů, technika zpracování projektů, kompoziční a světelné řešení, kontexty, fotografická dokumentace všech děl. Potřebné pomůcky: tužky, pastelky, nůžky, řezák a náhradní náplně do něj, guma různé druhy lepicích pásek, stahovací fólie, pravítko kovové provázek jeden druh ze světelných zdrojů např. teplotní – baterka, jednoduchá lampička, žárovka na šňůře; výbojové – zářivka, výbojka anebo luminiscence – svítivá dioda vlastní fotoaparát USB disk různý odpadový materiál např. kartón z krabice, polystyren, sololit, plastové výlisky, kelímky apod. v jakémkoliv množství doporučujeme si přinést i akrylové barvy a ploché větší štětce, hadřík a kelímky na míchání barevné transparentní fólie, staniol nebo alobal horké tavící lepidlo v pistoli VELIKOST výsledného objektu – díla by neměl přesáhnout 1m x 1m ( dle konzultace s vedoucím pedagogem ale může být větší) můžete přinést oblíbené fotografie, publikace, reprodukce instalací a objektů, jejichž součástí je světlo. Výuka probíhá v ateliérech ADI nebo v plenéru, a to od pondělí do pátku zpravidla 8 vyučovacích hodin denně (kontaktní výuka + samostatná práce): 09.00 - 12.00 hod. / výuka čas výuky se může lišit v závislosti na konkrétní náplni kurzu. V pátek odpoledne (cca 14 – 15 hod.) proběhne v ateliérech prezentace výsledků týdenní práce účastníků, po níž budou úspěšným absolventům kurzu předána osvědčení o absolvování. |